פסיכולוגיית ספורט

פסיכולוגיית ספורט הינה ענף הן של הפסיכולוגיה הכללית, והן של מדעי הספורט השונים (פיזיולוגיה, ביומכניקה, תזונה). היא מוגדרת כתחום מחקר מדעי של הגורמים הפסיכולוגיים הקשורים להשתתפות וביצוע בספורט, וכן היישום המעשי של ידע זה לסייע לאנשים למצות יכולות ולהתגבר על קשיים בתחומי פעילות אלה וליצור מצב נפשי עבור ספורטאי, שבו הוא יגיע לביצועים הטובים ביותר. הבנת תכונות אלה שימושית לא רק עבור ספורטאים, אלא גם עבור כל האנשים שרוצים להשיג הצלחות מסוימות בחיים.

פסיכולוג ספורט יכול להישתמש בטכניקות ושיטות שונות, התורמות להיווצרות התודעה של המנצח אצל הספורטאי. באמצעות מעקב אחרי מצב הפסיכולוגי של ספורטאי, פסיכולוג יכול להבין טוב יותר מה מונע ממנו להגיע לתוצאות טובות יותר, וליצור תנאים לחיסול מכשולים אלה.

רוב הבעיות הפסיכולוגיות שאינן מאפשרות לספורטאי להגיע להשגים משמעותיים בספורט, גם אם הספורטאי נמצא בכושר גופני טוב, נובעות מהעובדה שאדם חווה פחד וחוסר ודאות ביכולותיו. זה יכול להיות גם חוסר ניסיון של ניצחונות, שבו הספורטאי יכול לחוות רגשות חיוביים, אשר ישתילו הרגשת הנצחון והצלחה בתת המודע שלו.

חוויה חיובית זו יכולה להיווצר בעזרת שבחים גם על הישגים קטנים וניצחונות, מה שמוביל עוד יותר את הנפש של הספורטאי למצב תודעתי נכון. חיזוק קבוע של הישגים לאורך זמן מייצר אצל ספורטאי דגש חזק על הצלחה ומגביר את כוח הרצון הנדרש.

ישנה הדגשה מסוימת בעבודתו של פסיכולוג ספורט עם הצוות, כאשר ישנו צורך למצוא דרכים על מנת לגשת בנפרד לכל אחד מחברי הצוות. פסיכולוג צריך לשים לב לא רק למצב הפסיכולוגי של ספורטאים, אלא גם לאינטראקציה בתוך הצוות. במקרה שהיחסים בין חברי הצוות אינם פועלים כראוי, התוצאות הכלליות עלולות להידרדר באופן משמעותי.

לכן, פסיכולוג ספורט פותר משימות הבאות יחד עם הספורטאי:

  • היווצרות אישיותו של הספורטאי, שמטרתה הישגים גבוהים
  • יצירת גישה חיובית ורגשות חיוביים כדי לנצח בתחרויות
  • לעבוד עם מצבי סטרס, ועזרה להתמודד איתו
  • הגדלת האפקטיביות של אימון תוך היווצרות של מסירות, יציבות וסיבולת פסיכולוגית,

ואחרים

באופן כללי, עבודה כזו יוצרת את התנאים המוקדמים לשיפור בביצועים הן בספורט והן בתחומים אחרים של חיי האדם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *