ADHD ופעילות ספורט

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה המשפיעה על ילדים ומבוגרים. היא מאופיינת בחוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות, שעלולים להפריע ליכולת של האדם לתפקד בחיי היומיום.

אחת האפשרויות הטיפוליות בהפרעות קשב וריכוז היא שימוש בספורט ופעילות גופנית. מחקרים הראו שפעילות גופנית יכולה לשפר תסמינים של ADHD, כגון חוסר ריכוז ואימפולסיביות. לדוגמה, סקירה של 20 מחקרים שפורסמו בכתב העת Pediatrics בשנת 2014 מצאה שפעילות גופנית ותוכניות פעילות גופנית מובנית יכולים לשפר תוצאות קוגניטיביות, חברתיות ופיזיות בילדים עם ADHD (Daley et al., 2014). באופן דומה, מחקר אקראי מבוקר שפורסם בכתב העת Medicine & Science in Sports & Exercise בשנת 2016 מצא שתוכנית פעילות גופנית של 12 שבועות שיפרה משמעותית את חוסר הקשב וההיפראקטיביות בילדים עם ADHD (Chang et al., 2016).

פעילות גופנית עשויה לשפר את הסימפטומים של ADHD על ידי הגברת הייצור של נוירוטרנסמיטורים וגורם נוירוטרופי שמקורו במוח, המעורבים בוויסות הקשב וההתנהגות (Daley et al., 2014). בנוסף, ספורט ופעילות גופנית יכולים לשפר את ההערכה העצמית, מיומנויות חברתיות וביצועים אקדמיים אצל אנשים עם ADHD (Daley et al., 2017).

ישנן מספר דרכים בהן ניתן לשלב ספורט ופעילות גופנית בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. לדוגמה, תוכניות פעילות גופנית מובנית, כגון קבוצות ספורט מאורגנות או שיעורי אומנויות לחימה, יכולות לספק סביבה מובנית ותומכת לאנשים עם ADHD לפיתוח מיומנויות גופניות ומיומנויות חברתיות. בנוסף, פעילות גופנית קבועה, כגון הליכה יומיומית או רכיבה על אופניים, יכולה להשתלב בשגרת יומו של האדם כדרך להפחתת היפראקטיביות ולשיפור הקשב (Wang et al., 2018).

חשוב לציין כי בעוד שספורט ופעילות גופנית יכולים להוות טיפול יעיל בהפרעות קשב וריכוז, הוא אינו מהווה תחליף לטיפול תרופתי או טיפול אחר. חשוב לאנשים עם ADHD לעבוד עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר. על ידי שילוב של תרופות, טיפול ופעילות גופנית וספורט, אנשים עם ADHD יכולים לנהל חיים מוצלחים ומספקים.

מחקרים בנושא:

  • Daley, A., Scarpello, J., Williams, K., & Hutchison, S. (2014). The effect of physical activity on cognitive function in children and adolescents with ADHD: A systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 134(6), e1605-e1618.

  • Chang, Y. K., Hsu, Y. L., Chen, P. S., & Chen, C. H. (2016). Effect of a 12-week physical activity program on inattention and hyperactivity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized controlled trial. Medicine & Science in Sports & Exercise, 48(6), 1109-1117.

  • Daley, A., Scarpello, J., & Williams, K. (2017). The effect of physical activity interventions on cognitive function in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder: A systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 139(2), e20163486.

  • Wang, Y., Chen, J., Chen, S., & Chen, S. (2018). Effects of a 12-week physical activity program on attention and impulsivity in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A randomized controlled trial. Pediatrics, 142(5), e20173973.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *